VBR Seminar 4D geprinte woningen (+excursie)
Eindhoven
27 juni 2019
TU Eindhoven
De Vereniging voor Bouwrecht organiseert op donderdag 27 juni 2019 een excursie naar Eindhoven die in het teken zal staan van 3D geprinte woningen. De gemeente Eindhoven, TU Eindhoven en de bedrijven Van Wijnen, Vesteda, Saint Gobain-Weber Beamix en Witteveen+Bos gaan het eerste bewoonbare huis realiseren dat rechtstreeks uit de printer komt rollen. De woning wordt de eerste van vijf woningen van 3D-geprint beton, die de komende jaren neergezet worden in de Eindhovense nieuwbouwwijk Meerhoven. De huizen van het project, met de naam Project Milestone, worden na elkaar gerealiseerd, terwijl onderzoek naar de techniek in ontwikkeling blijft. Dat betekent dat elke nieuwe woning kan profiteren van voortschrijdende inzichten en direct aangepast kan worden aan de wensen van de bewoners. Zo zal het eerste huis een gelijkvloerse woning worden die off-site zal worden geprint. De ambitie is om de vijfde woning, bestaande uit drie lagen, geheel op locatie te realiseren. De excursie zal starten op de TU Eindhoven al waar een viertal inleiders vanuit hun expertise een nadere beschouwing op het onderwerp zullen geven. Aansluitend wordt de 3D-printer van de TU bekeken. Vervolgens zal een bezoek worden gebracht aan de printfabriek van Saint-Gobain Weber Beamix. De excursie zal eindigen bij de TU/e alwaar tijdens de borrel uitgebreid de mogelijkheid bestaat voor de leden om te netwerken. Gelet op het fabrieksbezoek zal de excursie zijn voorbehouden aan een 70-tal leden.